Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Forsikring » Salgskåte forsikringsansatte med reklame-spam i kommentarfelt!

Salgskåte forsikringsansatte med reklame-spam i kommentarfelt!

Kommentarfelt i massemedia har blitt gratis reklameplass for salgskåte provisjonsselgere som baker reklame inn i tilsynelatende ”personlige anbefalinger” – kun for at du lettere skal bite på kroken!

Noen er litt mer Cowboy på nett enn andre. Foto: CC-lisens via Flickr – Arc-light

Jeg kunne ikke unngå å bli en smule irritert når jeg leste enkelte av kommentarene i en artikkel om barneforsikring på www.dinepenger.no for noen dager siden. Nesten halvparten av alle kommentarer var dårlig skjult reklame.

Slik blir får du en typisk «anbefaling» servert. Foto: Skjermdump

Det er nemlig stadig flere ansatte i forsikringsselskap, og ikke minst representanter eller samarbeidspartnere av diverse anbudstjenester som finner det for godt å benytte kommentarfeltene under nyhetsartikler som gratis reklameplass for egen virksomhet.

Når kommentarfelt fylles opp av bransjefolk som kappes om å fortelle om egne produkters fortreffelighet, vannes hele intensjonen med kommentarfeltene ut. Etter min mening skal kommentarfelt brukes til å diskutere og dele erfaringer relatert til den aktuelle saken. Det er ikke et egnet sted å plassere en virksomhets reklame.

Måten kommentarene skrives på varierer, men de fleste kommentatorene inntar en rolle som «venn» og former reklamebudskapet sitt som om de skulle vært en hvilken som helst normal forbruker som anbefalte et produktet eller tjeneste. I realiteten er det kommentatoren selv som står bak tjenesten, eller på annen måte har en egeninteresse i at du benytter tjenesten som han/hun ivrig «anbefaler» deg.

Hvem har ansvar for det som skrives i kommentarfelt?

Først og fremst har hvert enkelt person ansvar for den kommentaren de selv skriver. Deretter mener jeg at nettstedet også har et ansvar i å fjerne kommentarer som helt tydelig har til hensikt å villede nettstedets lesere, inneholder sjikane eller på annen måte er støtende.

Ved at moderator ikke tar ansvar for å følge med på hva som skjer i sitt eget kommentarfelt, er de også stillesittende medansvarlig for at deres egne lesere blir lurt trill rundt. Enhver nettstedseier burde ha egeninteresse i at egne lesere ikke blir villedet av diffust reklameinnhold, eller?

Reklame i kommentarfelt = SPAM!

NRK Ytring er et nytt nettsted som har valgt å ha stålkontroll på kommentarfeltet under sine artikler. Vi tok kontakt med Halvor F. Trevtoll, debattredaktør i NRK.no for å høre mer om det nye nettstedet.

Nrk.no/ytring

Faksmile: www.nrk.no/ytring

Hva er nrk.no/ytring?
– En redaksjonelt styrt nettside for debatt. NRK.nos seksjon for meningsstoff.

Dere krever at alle som skal kommentere skal gjøre dette under fullt navn, hvorfor krever dere det?
– Står man overfor et menneske med et navn og et ansikt, har man en tendens til å legge vekk skjellsordene og sjikanen. Når vi debatterer under vårt egentlige navn, spiller vi også med åpne kort. Andre kan gå oss etter i sømmene, vurdere kompetansen vår og om vi har partsinteresser i det som diskuteres. Dette er viktig i ethvert ordskifte.

Og akkurat det at Ytring også legger vekt på om brukerne har partsinteresser, gjør at de ikke tillater brukerne å legger igjen kommentarer med reklameinnhold. Årsaken er at de betrakter reklame som en form for spam.

Hei igjen. Jeg synes du skal slette det siste avsnittet ditt. Du har et interessant perspektiv, som absolutt bør med i debatten, men Ytring er ikke et sted for reklame. Det siste avsnittet ditt krysser nok den grensa.

Kilde: hentet fra Ytring – Halvor F. Tretvoll, debattredaktør.

Alle kommentarfelt på Ytring stenges om natten fordi redaksjonen mener at kommentarfeltene skal modereres, i tillegg presiserer Halvor F. Tretvoll at moderatorene trenger søvn…

Hva synes du om reklame i kommentarfelt?

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164