Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Teknologi » iPhone 5 lansering gir svindel-boom hos forsikringsselskapene

iPhone 5 lansering gir svindel-boom hos forsikringsselskapene

I morgen lanseres den nye iPhone 5, og som vanlig forventer forsikringsselskapene et rush av kunder som «mister» sin gamle iPhone-modell i forbindelse med Apples nylansering.

iPhone 5

Dette skal angivelig være den nye iPhone 5 som ventelig skal lanseres i morgen.

Det er nemlig ikke noe nytt fenomen for forsikringsselskapene at man ser en kraftig økning i antall telefoner når Apple presenterer noe nytt, dette skjer nemlig ved hver lansering av et nytt iProdukt.

iPhone 4 blir erstattet med iPhone 5 i løpet av det neste døgnet

Mange vil nok prøve å bytte ut iPhone 4 med nye iPhone 5 – på uærlig vis. Foto: Apple

Forsikringsselskapene er godt forberedt
Forsikringsselskapene har nemlig lært hvordan de skal begrense svindelforsøkene. Det har ordnet seg innkjøpsavtaler som gjør at man ikke får erstatning i form av en ny telefonmodell, men heller en tilsvarende modell. Så mister man en iPhone 4, så får man en lik telefon i erstatning. I tillegg kan man ikke lengre få utbetalt erstatning i form av kontanter så lenge en tilsvarende telefonmodell er å oppdrive.

Dette har selvfølgelig en preventiv virkning på enkelte, imidlertid er de færreste forsikringskundene klar over forsikringsselskapenes nye praksis. Dermed er det duket for en produktlansering fra Apple som svir for forsikringsselskapene, mens det for Apple blir en Vinn-Vinn situasjon. De får solgt både nye og gamle telefoner i fleng.

Ris til egen bak
Etter vår mening har bransjen seg selv å takke for at svindel av små mobile enheter har skutt til værs. Antallet rapporterte telefoner som blir stjålet, mistet etc. øker med ca. 30-40 prosent når Apple lanserer en ny modell i sitt produktspekter.

Forsikring av mobiltelefoner og andre portable enheter er høyt priset i forhold til verdien på produktet. Dermed betrakter ikke folk dette som en forsikring, men snarere som en bytteløsning. Så lenge forsikringbransjen tilbyr slike produkter til markedet, driver forsikringsbransjen etter vår mening med bevisst «selvskading».

Forsikringen koster nesten like mye som telefonen, så det er kun rett og rimelig at jeg kan ødelegge den gamle og få en ny modell… jeg har jo betalt for det!

For all del, dette unnskylder ikke de som ødelegger mobiltelefonene sine med vilje for å få seg ny, men det er en forklaring på hvordan folk kan rettferdiggjør sine egne kriminelle handlinger. De fleste evner nemlig ikke å se på det som en kriminell handling så lenge de oppfatter hele forsikringsløsningen som en ren bytteordning.

Telefonselskapet Chess så seg i fjor nødt til å triple prisen på sin iPhone-forsikring. At selskapene skrur opp prisen på iPhone forsikring, tror vi kun vil bidra til at kundene i større grad vil kunne rettferdiggjøre sin personlige form for bytteløsning.

En undersøkelse gjennomført av Gjensidige, viste at hele 70 prosent av ungdomskole-elevene i Norge mente at forsikringssvindel var greit. Et urovekkende høyt tall, som viser med all tydelighet at man som forsikringsselskap skal være bevisst på hvilke produkter man tilbyr markedet, spesielt med hensyn til hvilke effekt det kan ha på kundenes holdning i et lengre perspektiv.

Slik svindles forsikringsselskapene
I fjor skrev vi en artikkel om noen gutter som planla å svindle til seg iPad 2 når den modellen skulle lanseres. Planleggingen foregikk på et åpent forum på ipod1.no, og viser med all tydelighet hvordan folk tenker omkring denne typen forsikringsprodukt.

Svindler til seg iPad 2 - nå blir det iPhone 5

Forskjellige forum vil nok fylles opp at tilnærmet like forslag når det gjelder iPhone 5. Foto: Skjermdump

Det kom mange kreative forslag på «den beste fremgangsmåten» for å svindle til seg den nye modellen. Debatten på det aktuelle forum nådde 50 innlegg før en moderator grep inn i og stengte tråden.

Denne tråden stenges. Jeg håper for trådstarter sin del, at han tar til fornuft.

Dette er “Tøyseforsikring”
Vi har flere ganger tidligere blogget om det vi mener er “Tøyseforsikringer” i forskjellige varianter. Felles for dem alle er at du som kunde i utgangspunktet ikke har behov for det.

Når man skal forsikre seg, må man tenke prinsippielt. Du skal sikre deg mot skader som potensiellt kan ødelegge økonomien din om du ikke har forsikring. Vi tviler sterkt på at en ødelagt iPhone er i stand til å ruinere deg, og hvis den er det, bør du ikke kjøpe deg iPhone i det hele tatt.

Selv om vi mener at “tøyseforsikringer” er…ja, tøysete, så er det like fullt et forsikringsprodukt. Forsikringssvindel blir tatt alvorlig selv om det er snakk om lave erstatningsummer. Blir du tatt i slike saker, ender det stort sett alltid opp med politianmeldelse og svartelisting hos forsikringsselskapet.

Foto: CC-lisens via Flickr: methodshop.com

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164