Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Forsikring » Hårreisende dårlig rådgivning!

Hårreisende dårlig rådgivning!

I dag har dagbladet.no en artikkel med tittelen «Charlotte (20) kjøpte bil for 5500 kroner, gjett hva hun må betale i forsikring«. Det er ikke prisen på forsikring som får oss til å reagere, men rådgivningen hun har fått…

– Dette er hårreisende dårlig rådgivning. Foto: joshjanssen – CC via Flickr

For hvem i all verden gir råd til en kunde om å kjøpe delkaskoforsikring til 11.000 kroner pr. år, når bilens totale verdi er 5500?!

Det er ikke et ukjent fenomen at bilforsikring for ungdom er dyrt. Vi har i tidligere blogginnlegg stilt spørsmål om forsikringsselskapene diskriminerer ungdom ved å ta blodpris på forsikring for denne aldersgruppen. Imidlertid handler ikke denne saken om pris, men om hvilke rådgivning kunden har fått.

Delkaskoforsikring dekker:
– Brann
– Tyveri
– Redning/Veihjelp
– Glasskade

Det ville selvfølgelig vært bedre for kunden å kun ha ansvarsdekning, og spart seg merkostnaden delkasko-forsikringen utgjør. 
Kunne spart tusenlapper
Vi sjekket pris på den aktuelle bilen, med tilsvarende opplysninger som var gitt i artikkelen på finansportalen.no – Charlotte kunne spart seg 2299,- pr. år på å velge bort delkasko, og kun hatt ansvarsforsikring på bilen. 
Tar man også høyde for at det er egenandel på delkasko, f.eks. 4000,- ved tyveri, så ville Charlotte med én skade på ett år spart mer enn bilens totale verdi på å kun ha ansvarsdeking(!) – hva er da poenget med å anbefale henne delkaskodekning?

Ikke nok med det. Hvis bilen stjeles om nevnt over, vil Charlotte få en erstatning på skarve 1500 kroner. Bilens verdi er 5500 mens egenandel for tyveri utgjør 4000 kroner. Charlotte betaler 11000 i forsikringspremie for å få en maksimal erstatning på 1500 kroner – flere enn oss som ser at dette er penger rett ut av bilvinduet?

Selskapets oppgave å gi gode råd
Det er forsikringsselskapets ansatte som skal gi råd til kunden. I dette tilfellet har rådgivningen etter vår mening sviktet fullstendig. Det finnes ingen gode argumenter som rettferdiggjør at kunden skal ha delkasko på et kjøretøy med så lav verdi – uansett!
I tillegg til å betale ekstra for en delkaskodekning hun ikke har behov for, har hun sikkert også blitt overbevist om å kjøpe fører- og passasjerulykkesforsikring som ytterligere er med på å fordyre forsikringen med et par hundrelapper ekstra pr. år.
Sistnevnte er en forsikring som forsikringsbransjen tjener flere hundre millioner kroner på at du tar med av gammel vane, men som du egentlig ikke trenger.
Årsaken er at ved personskade vil ansvarsforsikringen dekke utgifter og økonomisk tap, også for fører og passasjerer i den bilen som eventuelt er ansvarlig for skaden, noe selv ikke alle som jobber med forsikring er klar over: Skuffende faglig nivå i forsikringsbransjen!
Kommentarer
Her inviterer vi deg til å komme med informasjon, argumenter og synspunkter. Vi krever fullt navn — da er det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger. Falske profiler blir utestengt. Hold en saklig og respektfull tone, husk at mange leser det du skriver.

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164