Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Forsikring » Gjensidige med ulovlig praksis – misbruker personopplysninger!

Gjensidige med ulovlig praksis – misbruker personopplysninger!

Vi har tidligere skrevet om finansportalen. En tjeneste fra Forbrukerrådet som lar deg sammenligne pris på forsikring fra flere selskaper samtidig. Nå viser deg seg at Gjensidige misbruker personopplysninger du som kunde har lagt igjen via portalen.

En journalist i Dine Penger jobbet med en prissjekk på bilforsikring til en artikkel. For å innhente priser brukte han finansportalen, plutselig ble han oppringt av en selger fra Gjensidige.

– Hei, jeg ser at du er inne og sjekker prisen på en av våre forsikringer?

– Jeg er journalist og gjør kun en prissjekk. Jeg har ikke bestilt noe?

– Neida, jeg følger deg bare opp fordi jeg ser at du har vært innom våre sider uten å foreta deg noe, lyder det fra selgeren.

Datatilsynet: – Ulovlig praksis!
Forsikringsselskapene har fått konsesjon av Datatilsynet til å forespørre om personopplysninger som legges til grunn i tilbudsberegningen.

– Konsesjsonen gir adgang til å innhente fødselsnummer, men det er for at selskapet skal gi et bindende pristilbud. Å bruke det til å hente opp kontaktinfo til en potensiell kunde, bryter med konsesjonen, opplyser seniorrådgiver i Datatilsynet, Mari Hersoug Nedberg til Dine Penger.

Bryter avtalen med finansportalen
På finansportalen skal du kunne sammenligne priser på forsikring uten å være redd for at du blir nedringt av innpåslitne selgere i etterkant. Derfor skriver finansportalen følgende på sine nettsider:

Selskapene innhenter ikke kredittopplysninger nå og vil ikke kontakte deg i ettertid på bakgrunn av denne prisforespørselen.

Elisabeth Realfsen som er daglig leder for finansportalen er overrasket, og mener at Gjensidiges praksis er et brudd på avtalen selskapene har med dem.

Les også: Slik unngår du slitsomme forsikringsselgere: Fiks det selv!

Gjensidige mener det er «god oppfølging»
Informasjonssjefen hos Gjensidige deler ikke Datatilsynets, eller Finansportalens oppfatning.

Gjensidige mener de har sitt på det tørre, og at de overholder konsesjonen og avtalen de har med finansportalen. De vil derfor fortsette praksisen med å ringe alle som legger inn sitt personnummer.

– Vår erfaring er at de aller fleste synes dette er en god oppfølging. Så har vi all respekt for at ikke alle synes det er ålreit, sier han til Dine Penger.

Slik skal det ikke være!
Vi mener helt klart at kunder skal kunne innhente priser anonymt. Kunder skal kunne gjøre prisberegninger uten å være redd for at vi ringer dem opp senere fordi vi «ser dem» på våre nettsider.

– Mye av tanken bak vår egen priskalkulator er at det skal være enkelt, raskt og anonymt å beregne pris. Vi kan ikke identifisere de som lager seg et pristilbud på våre nettsider, først når kunden velger å kjøpe forsikring hos oss krever vi persondata, sier Svein M. Bortne, daglig leder i Nemi Nordvest.

Vi håper Gjensidige velger å endre praksis når de får tenkt seg litt om. Det er ikke særlig fristende for kunder å benytte finansportalen hvis de risikerer å bli nedringt av alle ti(!) forsikringsselskap i etterkant, derfor er også praksisen med på å undergrave intensjonen med finansportalen.

Hva synes du om praksisen? Skriv din mening i kommentarfeltet under!

Kilde: Dine Penger – Les hele artikkelen!
Foto: Skjermdump

Kommentarer
Her inviterer vi deg til å komme med informasjon, argumenter og synspunkter. Vi krever fullt navn — da er det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger. Falske profiler blir utestengt. Hold en saklig og respektfull tone, husk at mange leser det du skriver.

Foto: CC-lisens via Flickr.

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164