Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Økonomi » Nå starter januarsalget – Slik lurer butikken deg!

Nå starter januarsalget – Slik lurer butikken deg!

Flere av «tilbudene» du i disse dager blir eksponert for er ulovlig. Enkelte aktører er fullt ut klar over de balanserer på grensen, eller til og med er over grensen for lovlig markedsføring – uten at dette setter en stopper for praksisen.

Forbrukerombudet advarer: –  Det holder ikke å annonsere med en salgsvare som butikken bare har et eksemplar av, seier fagdirektør Jo Gjedrem.  (Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet) 

Slik villedes du!
For å kunne kalle noe for «tilbud» må prisen på varen være lavere enn det den normalt er.

Problemet er at butikkene ofte viser til førpriser som sjeldent eller aldri er i bruk. Dermed blir «tilbudsprisen» det normale, og hele salgskampanjen en diger bløff.

For at butikken lovlig skal kunne markedsføre en vare på «tilbud», må varen ha blitt solgt til oppgitt førpris/normalpris i et visst antall, men dette er det mange butikkeiere som bevisst ikke bryr seg om.

Spiller på følelser og enkel psykologi

Årsaken til at butikkjedene tar i bruk tvilsomme markedsføringsmetoder er enkelt; det fungerer!

Når du ser et skilt med 70% rabatt, tenker du sannsynligvis at du er i ferd med å gjøre et godt kjøp, uten at dette nødvendigvis er helt riktig. Det er ikke noe i veien med deg, slapp av. Det er butikkjedene som mangler moralske skrupler.

De manipulerer deg til å tro at førprisen er en annen enn det den i realiteten er. For hva er det 70% av? Sannsynligvis en «fiktiv» førpris, som med 70% rabatt, helt tilfeldig, gir en utsalgspris som stemmer forbløffende bra med det butikken må ha for å oppnå tilfredsstillende salgstall og økonomiske marginer.

Vi snakker altså om en bevisst prisstrategi fra butikkens side, som får deg til å oppleve at du gjør et godt kjøp – mens du i realiteten ikke gjør annet enn et «normalkjøp».

Vanskelig å oppdage
Det er vanskelig for en vanlig forbruker å oppdage en slik tilbudsbløff. Men hvem har ikke opplevd å kjøpe en julegave tidlig i desember på «Julesalg», for så å oppleve at samme vare blir solgt i januar til en enda lavere pris, bare med merkelappen «januarsalg»?

Hva mener du om butikkenes praksis, ok eller ikke? Si din mening i kommentarfeltet under.

Kilde: Forbrukerombudet

Kommentarer
Her inviterer vi deg til å komme med informasjon, argumenter og synspunkter. Vi krever fullt navn — da er det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger. Falske profiler blir utestengt. Hold en saklig og respektfull tone, husk at mange leser det du skriver.

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164