Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Forsikring » Test av iPhone Apps for forsikringskunder

Test av iPhone Apps for forsikringskunder

Tryg-Forsikring-iPhone-appVi har testet iPhone Apps som forsikringskunder kan bruke når de er på reise i sommer. Det er stor variasjon i kvaliteten som leveres, vi er både skuffet og overrasket.

Forsikringsbransjen er ikke kjent for å være spesielt innovativ på noe måte. De som jobber i bransjen forbindes av de fleste som tørrvittige, litt kjedelige personer.

Dette gjenspeiles faktisk godt i applikasjonene vi har testet, men det finnes unntak. Et friskt pust av nytenkning – ingen revolusjon, men nok til å skille seg positivt ut!

Sparebank1 og Sparebanken Vest skuffer…
Sparebanken Vest leverer sammen med Sparebank1 den absolutt dårligste appen om du er forsikringskunde.

Det overrasker oss stort at Sparebank 1 kommer så dårlig ut når de er såpass langt fremme i utviklingen når det gjelder banktjenester.

Begge applikasjonene har kun en knapp hvor du kan melde skade. Når du trykker på denne kommer du til en side hvor du kan ringe et telefonnummer for å melde skaden – ikke spesiellet innovativt og nytenkenede.

Det er kanskje ikke så rart at de selskapene som har sin hovedinntekt på banktjenester ikke har brukt så mye energi på forsikringsdelen av appene sine – men litt skuffende er det.

Middelmådige apps fra Gjensidige og IF…
Appliaksjoner fra Gjensidige og IF forsikring får middels score av oss. Vi har ikke tatt med Europeiske Reiseforsikring siden det eies av IF skadeforsikring. 

gjensidige-iphone-appGjensidige scorer på at de har lagt inn instruksjoner om førstehjelp, men taper poeng på at de ikke helt klarer det grafiske. Knappene på forsiden er uskarpe, og de grafiske fremstillingene inne i aplikasjonen ser ut til å være hentet fra dårlige skolebøker på 80- tallet.

De har også puttet inn en valutakalkulator som fungerer helt greit. Valutakursene blir oppdatert med dagens kurs om du velger dette.

Valutakalkulator kan være nyttig for de som skal reise til utlandet i sommer, men det er vel lite sannsynlig at du forbinder forsikringsselskapet ditt med en valutakalkulator – så vi tror folk heller vil velge å laste ned en gratis og reinspikka valutakalkulator til dette formålet.

IF-skadeforsikring-iphoneIF Forsikring har en svært enkel app, både design og funksjonalitet er ikke i stand til å imponere noen. Enkelte av knappene er som hos Gjensidige, både difuse og uskarpe.

De har imidlertid en funksjon for å ta bilde av skadested ved bilulykke, 9 bilder med forklaring av vinkler og avstand bildene bør taes i. Denne funksjonen gir pluss i margen siden dette ikke er noe de andre konkurrentene har.

IF har i likhet med Gjensidige en knapp for førstehjelp, men de har valgt å bruke foto og ikke grafikk for å illustrere. Denne delen av applikasjonen er ikke god nok, og faller gjennom på flere punkt.

Dette er nemlig en guide som viser hva du skal gjøre om du er førstemann på ulykkesstedet, ikke en konkret guide som viser hvordan du skal utføre hjerte- lungeredning etc. slik Gjensidige har, dette trekker derfor noe ned.

tryg-forsikring-iphone-app2En knepen seier går til Tryg Forsikring 
Ikke fordi de har spekket appen sin med de mest innovative løsningene, men fordi de har valgt å ha fokus på nytteverdi for brukerne som er på reise.

Tjenesten “SMS-varsling på reise”, gjør at du får tilsendt SMS hvis det skjer noe alvorlig der du er. F.eks. streik, politisk uro, terror smittefare og lignende. Tjenesten har Tryg Forsikring hatt i flere år, og den fungerer bra. Det nye er at du nå kan melde deg på direkte via deres iPhone App.

En nyhet som faktisk er verdt å legge merke til, er deres funksjon for lagring av viktige dokumenter. Du kan ta backup av f.eks pass, førerkort, kredittkort, helsekort mm. i tilfelle disse skulle bli borte. Krav om 8 tegns passord med kombinasjoner av tall og bokstaver, samt spesialtegn sørger for at backupen av dokumentene er trygg for uvedkommende.

Appen har også en funksjon som kalles “Finn politistasjon”, denne finner nærmeste politistasjon ved hjelp av Google maps – en hendig funksjon om du er i utlandet og må anmelde et tyveri.

 

Begrenset verdi for kundene
Så gjenstår spørsmålet: er slike applikasjoner nødvendig for kundene? Forsikringsselskapenes mobiltelefonapplikasjoner er neppe noe man har bruk for til daglig, vi tror derfor tjenestene som selskapene i dag tilbyr vil ha begrenset verdi for brukerne.

Ingen av applikasjonene gir tilgang på din egen forsikringsavtale, skademeldingsskjema eller mulighet for å beregne pris på nye forsikringer ol. Vi tror derfor brukerne vil laste ned applikasjonen, for så å glemme at den er der.

Liker du det vi skriver? Følg oss på Facebook, eller Twitter.

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164