Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Forsikring » Har forsikringsselskapene for dårlige rutiner?

Har forsikringsselskapene for dårlige rutiner?

imageFor noen år siden ble det innført nytt lovverk som skulle gjøre det enklere for forsikringskundene å bytte selskap, men har forsikringsselskapene gode nok rutiner til at skifte går smertefritt?

Vi har forståelse for at det unntaksvis kan skje menneskelig eller maskinelle feil som gjør at en oppsigelse ikke blir registrert på riktig måte. Men vi opplever dessverre dette på daglig basis, og da er det ikke lengre unntaket, men snarere regelen.
 
Konsekvensen er at det blir unødig mye merarbeid for deg som kunde, nytt og gammelt selskap. I tillegg blir det rot med tilbakebetaling av tilgodehavende du som kunde skal ha. Enkelte ganger går det såpass lang tid som to-tre måneder før du ser snurten av pengene fra ditt gamle selskap. Ville du godtatt at banken din brukte to-tre måneder på å overføre 5.000 kroner til din konto?
Etterlyser innstramning i regelverket
I FAL (Forsikringsavtaleloven) er det regulert at du som kunde skal få tilbake penger hvis du bytter forsikringsselskap, eller på annen måte avslutter kundeforholdet.

“Opphører forsikringen i forsikringstiden, skal forsikringstakeren godskrives overskytende premie.”

Dessverre er det ingenting i lovverket som sier noe om hvor lang tid selskapet kan bruke på å tilbakebetale pengene de skylder deg…

LES OGSÅ: Gjorde ikke opp for pizzaen

Vi mener det burde være en frist for forsikringsselskapene på 14 dager fra oppsigelsen er mottatt, til du som kunde får pengene inn på konto. Hvis selskapet overskrider fristen, burde det påløpe renter på beløpet. En slik løsning vil sikre at forsikringsselskapet ikke bruker unødvendig lang tid på å betale tilbake pengene de skylder deg.

Å bytte selskap skal være en positiv opplevelse
Forsikringsbransjen er gjennomregulert på de fleste punkt, og det vil være naturlig at du som kunde blir sikret rettigheter som garanterer at du får tilbakebetalt penger raskt og problemfritt ved bytte av forsikringsselskap. Slik reglene er nå vil forsikringsselskapet uten konsekvenser kunne vente i langdrag før de sender pengene de skylder deg. Og når de endelig gjør det er det uten renter(!).

LES OGSÅ: 13,4 prosent skiftet forsikringsselskap i 2009

I dag fikk vi en henvendelse fra en kunde som har ventet på tilbakebetaling fra sitt gamle selskap siden starten av oktober. Det er hårreisende lang tid å vente på 4-5.000 kroner. Fra hans gamle forsikringsselskap får vi bekreftet at kunden skal få pengene sine om ca. en uke – kunden venter i spenning!

Dette underbygger vår påstand om at selskapene har for dårlige rutiner. Regelendringen kom i 2006, så forsikringsselskapene har hatt mer enn god nok tid til å få dette til å fungere, men det gjør det ikke. I alle fall ikke godt nok!

Skal din opplevelse av fri flytterett være positiv, må rutiner og regelverk endres på en slik måte at du får tilbake penger fra ditt gamle forsikringsselskap innen rimelig tid. Enig?

Hva mener du, bør regelverket strammes inn for forsikringsselskapene?

Foto: KaVass, CC-lisens – Flickr.

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164