Informasjon til våre besøkende: Nemi Nordvest er ikke lengre agent for Nemi Forsikring.
Du er her: Hjem » Bank » Greit at vi låser deg inn i et fordelsprogram?

Greit at vi låser deg inn i et fordelsprogram?

Foto: Paul Stevenson CC-lisens, Flickr.
Er det greit å lage fordelsprogram som «tvinger» deg til å benytte én og samme leverandør på samtlige produkt og tjenester? 
Bank og forsikringsselskaper ønsker å få deg til å kjøpe flest mulig produkt og tjenester hos dem slik at de tjener mest mulig på deg. Derfor må selskapene lage økonomiske incentiver som gjør at du velger å kjøpe flere produkter hos samme leverandør. De liker å kalle det… (trommevirvel): Fordelsprogram!
 
Et program som knytter produkter og tjenester sammen på tvers av hverandre på en slik måte at fordelene kun utløses om du har samtlige produkt/tjenester samlet hos èn aktør. 
 
Fordel- eller bakdelsprogram?
Bieffekten av slike program er det blir vanskelig for deg som forbruker å orientere deg i markedet. Når du skal sammenligne et produkt eller tjeneste er det viktig at de faktisk er mulig å sammenligne.
 
Fordelsprogram som knytter produkter og tjenester sammen på tvers av hverandre i et gjensidig avhengighetsforhold, bidrar kun til at det blir vanskelig for deg som forbruker å forutse de fullstendige konsekvenser av èn enkelt endring. For de fleste en tilnærmet umulig oppgave, og mange vil derfor la være.
 
 
Fra tid til annen
Vi som jobber i forsikringsbransjen ser konsekvensene av slike «fordelsprogram» fra tid til annen.
I enkelte tilfeller har kunden samlet sine finansielle tjenester hos èn enkelt leverandør. Boliglån, forsikring og sparing. Kunden som velger å bytte forsikringsselskap blir tilskrevet informasjonsbrev om at boliglånsrenten blir hevet med X% hvis byttet blir fullført. Trusselen… *kremt… informasjonen er ofte nok til at kunden blir værende, med alt…
Selskapet har i et slikt tilfelle lyktes i sin strategi med å ha et fordelsprogram – de beholder kunden, men det reiser også et spørsmål:

Gir fordelsprogram kundene en reel fordel, eller er det til hinder for konkurransen i markedet, hva mener du?
 
 

Om artikkelforfatter

Online marketing

Har jobbet i forsikringsbransjen i en årrekke og har erfaring fra både privat - og bedriftsforsikring. Er den som i all hovedsak skriver på bloggen til Nemi Nordvest.

Antall innlegg : 164